Excuses of dankjewel voor eerlijkheid?

Excuses of dankjewel voor eerlijkheid?

“Excuses voor het misverstand. De kosten zijn dan 30,50 euro. We zullen deze aan u vergoeden.”
Dit las ik gister in mijn emailbox, een standaard zin. Ik voel dat een belangrijke waarde van mij gezien wil worden. Hier moet ik wat mee…

Hoe het begon
Het was niet helemaal goed gedaan, dus had ik een klachtbrief geschreven aan deze grote reisorganisatie bij terugkomst van mijn vakantie eind januari. Op het vliegveld was onze bustranfer vertrokken zonder op ons te wachten. Daar stonden we met onze koffers en onze handen in het haar. Na wat heen en weer gebel naar Nederland en een onvriendelijke reisleider op de plek van bestemming gesproken te hebben, bleef er niets anders over dan met een taxi vervoerd te worden.

De eerste (en laatste) frustratie heb ik rustig doorstaan. Ik heb het laten gaan en besloot na mijn vakantie hierop terug te komen. Dus dat deed ik in een klachtbrief. Ik snap dat er niet tegemoet gekomen kan worden aan de emoties op dat moment, het vergoeden van de taxikosten vond ik wel op zijn plaats. Ik stuurde de bon mee van 120,50 AED.

Excuses
Vrij snel kreeg ik een excuses brief en de mededeling dat er een tegemoetkoming is op het boeken van mijn volgende reis van € 100,00 en de taxikosten van € 120,50 vergoed zou worden. Wat een verschil de taxikosten zijn te hoog, ze hebben er euro’s van gemaakt, dacht ik. Dus schreef ik ze een mail terug dat het niet om euro’s gaat maar om AED, zoals ik dat eerder aangegeven had in de mail. Als reactie kreeg ik: “Excuses voor het misverstand. De kosten zijn dan 30,50 euro. We zullen deze aan u vergoeden.” Aan de magere kant deze reactie, nam ik geen genoegen mee.

Assertiviteit
Ik mailde ze terug: “Het is niet mijn bedoeling om het misverstand aan het licht te brengen. Eerder mijn eerlijkheid, ik hoop dat je dat ook opgemerkt hebt.” Zo dit voelde goed voor mij.

Als reactie las ik vanmorgen: “Onze excuses voor als het verkeerd is overgekomen. We zijn absoluut blij dat u in uw antwoord zo eerlijk bent geweest.”

Begrip
Ik laat het erbij: leren gaat met kleine stapjes. Wat ik liever gelezen had: “Dank je wel voor het attenderen erop. Wij zijn absoluut blij dat u in uw antwoord zo eerlijk bent geweest.

”Reflecteren op deugden, doen zoveel meer (deugd), vind je niet?

8 februari 2023

Reacties zijn gesloten.