Hoe spreek je een collega aan?

Hoe spreek je een collega aan?

“Shit bro, wat een k* situatie!” Dit is slechts een van de zinnen die ik hoor op een druilige dag op mijn werkplek. Mijn collega-ondernemer heeft uitbreiding, zijn werknemers hebben ook een werkplek in de unit waar ik niet langer meer in rust mijn werk kan doen. Ik ken deze werknemer nog maar net.

Zijn taalgebruik staat mij echt niet aan. De hele ochtend slingeren er krachttermen vanuit het bureau aan de andere kant mijn kant op en het universum in. Ik weet dat ze niet voor mij bedoeld zijn, het lijkt wel of het zijn stopwoorden geworden zijn.

Betrapt!
Na een paar uren lukt mij niet zo goed meer om mijn innerlijke rust te bewaren. Ik vraag mij af wanneer ik hierover iets ga zeggen. Dat ik iets van mij moet laten horen dat is duidelijk. Nu nog het juiste moment.

Dan krijgt hij een telefoontje binnen van een klant. Zijn stem verandert, zijn toon ook. Zo heb ik hem nog niet gehoord! Ik stop even met waarmee ik bezig ben. En geniet van de streling die mijn oren ervaren. Wat een weldaad nu er geen vleeswaren ongegeneerd over de toonbank gegooid worden. Ik zie en hoor een heel ander persoon dan dat ik tot nu toe gehoord en gezien heb. Dit bevalt mij goed. Ik heb hem “betrapt” in het in praktijk brengen van respect!

Deugdentaal
Als hij opgehangen heeft, grijp ik mijn kans! “Wat was je respectvol aan de telefoon! Dit is de eerste keer dat ik een gesprek van je hoor zonder scheldwoorden en krachttermen. Wat was dat heerlijk om te horen!” Hij kijkt mij onthutst aan.  Weet niet zo goed hoe te reageren. Ik lees zijn ogen: “Meen je dat nou of is dit sarcastisch bedoeld?” Ik snap hem wel, waar moet hij op reageren op het eerste deel of tweede deel van wat ik zeg?

“Ik ben echt serieus. Ik vond je echt respectvol aan de telefoon. Ik heb vandaag zelfs genoteerd hoe vaak en hoe laat je woorden gezegd hebt, waar mijn oren pijn van deden. Wil je het zien?”

Hij lijkt niet overtuigd van dat ik het meen en het blaadje wilt hij niet zien. Hij is wel gealarmeerd.  Hij biedt zijn oprechte excuses aan. Ik zie dat hij nog wat gedesoriënteerd is , maar weer verder gaat met zijn werk.

Respectvol
Ik heb hem op kantoor nooit anders meer dan respectvol horen praten. De basis voor respectvol omgaan en rekening houden met elkaar is gelegd in dat ene korte gesprek.

Als ik het met hem er maanden later over heb. Zegt hij dat alles nieuw voor hem was en dat hij zich liet meeslepen. Hij besefte dat het niet correct was om het taalgebruik dat hij buiten gebruikte mee te nemen op de werkvloer. Hij had het niet door dat hij zoveel “stopwoorden” inmiddels gebruikte. “Als jij het toen niet gezegd had, had ik het niet geweten, Ike!”

Ik zie en hoor hem inmiddels graag op de werkplek!

Elkaar durven aanspreken is zo belangrijk voor de vreugde met elkaar!

Wil je ook vanuit deugden elkaar leren aanspreken? Ik ben er om het je te vergemakkelijken om het je eigen te maken.

Samen, zelf doen.

Reageren is niet mogelijk.